Friday, October 8, 2010

basuh baju, duit, dan berleter….

kupon aku yang basah...huhuu

                     Aku nie bab basuh baju memang tak boleh nak cakap. Geram giler giler….nak tau pasai pa..sebab aku nie malas nak basuh baju. Tapi nak wat lagu mana kan, dah dok kat asrama nie kenalah basuh baju sendiri. Sental lah baju tu sampai koyak. Malam-malam lumur losyen mustajab sebab tangan lenguh. Tapi, bila elaun masuk ja, mana main dah basuh baju ngan tangan. Guna mesin la wei…hahaaa…setiap kali basuh 3 hinggit. Bersamaan satu meal lunch aku. Kumpul baju tiga hari, pastu sumbat dalam mesin sampai nak pecah mesin tu. Dah siap, ambik dan terus sidai. Dah siap…senang kan.
                   Tapi tu kalau ada duit lah. Kalau tak dak duit, alamat nya kena guna tenaga aku lah. 3 helai baju uniform tambah ngan tudung dan ‘adik beradik’ aku dah makan masa satu jam. Nah,padan muka aku. Nak tunggu baju penuh dalam baldi, baru nak p basuh. Kalau tak, jangan harap la. Kat rumah pun sama gak.hahaa


nampak macam sikit kan...tapi tu 3 helai owh...mau patah pinggang

tempat mencuci....lalalaa~~~ nampak tak duit syiling atas bekas merah tu..hah..aku punya lah tu....


                                        ***********************************

Mak aku pulak selalu dok berleter kat aku.

“hang nie nak jadi pa. perangai bukan macam anak dara orang lain. Hang cuba tengok nani (sedara aku) ngan ijah (sedara aku gak), rajin depa dok tolong mak depa wat keja. Baju pun basuh guna tangan. Ni hang pulak”…bla..bla…bla…(banyak sangat mak aku berleter, jadi aku tak ingat)

“nak jadi pa lagi, jadi orang la. Depa tu tak sibuk macam orang. Orang nie dok belajaq lagi. Sibuk tau. Mana dengan assignment lagi, study group lagi. Mak hang mana tau…nanti orang nak kawin, orang belajar lah buat benda suma tu”..pergh..pandai giler aku menjawab.

“yalah tu. Semen..semen(assignment-pelat mak aku na…) bukan susah pun nak wat. Tak payah bancuh pun kan semen tu. Dok depan kopeter(computer) hang ja.pastu gelak sorang-sorang. Macam orang terlepas dari tanjung rambutan.”

Tu dia…mak aku sampai describe aku macam tu sekali. Terdiam aku..senyap. tak terkata. Makan dalam wooo…tapi, last-last aku senyum ja kat mak aku…hahaa

“hah, tu nak p mana. Mai siang sayur nie. Dok kangkang depan tv wat pa. bukan kenyang pun.”

Ops….lari selamat kan diri……


adakah ini yang dinamakan kangkang depan tv???aku pun tak tau la....


                                                ******************************
Okeyh…sambung balik pasai bak basuh baju. Aku nie kalau basuh baju tak sekali ngan duit…memang tak sah. Orang lain sidai baju, aku lak sidai duit ngan kupon…memang tak boleh blah guh la perangai aku nie…selamat lah aku nya laptop ngan handset nie tak basuh, kalau tak mau nangis aku….

p/s : kena stop kat sini, kawan aku ajak p study a.k.a bergosip….

No comments:

Post a Comment